Kort og GPS log

fredag den 20. juli 2007

Sommer i Skærgården

Vi forlod Hovås i går, torsdag d. 19. i hård blæst. Frida sad nede i båden, mens vi kæmpede os gennem vind, vand og skær ud af "Askims bugt" og nordpå forbi Göteborg. Vi startede med rebet storsejl og fok, men blev hurtigt enige om at det var for meget (vinden var vel 10-12m/s) så vi tog fokken ned igen. Så længe vi holdt os bag skærerne gik det nogenlunde, men de stæder hvor der var åbent ud til Kattegat fik vi virkeligt kam til vores hår.

Da vi nåede frem til øen "Rammen" lidt nord for Göteborg, var vinden stilnet en smule af, og det var rart når vi skulle ankre op. Heldigvis var et tysk par ankret op på øen lige før os, og de var meget hjælpsomme med fortøjring. Især manden der med flot tysk accent forsikrede os at båden ikke kunne ramme klipperne - han havde nemlig trukket så hårdt i fortøjringnerne han kunne: "I'm at maximum power now, and it's not touching".

Efter vi lige havde tag øen i øjesyn, gik vi ned i båden for at lave aftensmad. Da Tine skulle have fat i en dåse flåede tomater fra hylden under forkøjen, startede dagens mini-drama. Der viste sig nemlig at være temmeligt vådt der hvor tomaterne stod - og det skal der ikke være. Da vi løftede hylden, stor der ca. 20 liter vand i rummet under. Det viste sig hurtigt at vandet var kommet fra vores ellers meget pålidelige søtoilet, der nu var faldet os i ryggen og havde lækket store mængder vand ind i båden. Heldigvis var skaden ikke større end at vi kunne lukke søventilerne og begynde at øse havvand ud. Desværre var Tines lakridspiber ikke til at redde.

I morges vågnede vi til en dejlig solskinsdag næsten uden vind. Efter morgenmad i solen i cockpittet, fandt vi en lille strand hvor vi tilbragte formiddagen med at bade, grave og flyve med drage. Efter frokost havde vi en del praktiske gøremål med solceller, vasketøj osv. Vi gjorde også et bravt forsøg på at fange nogle krabber sammen med Frida, men uden held. Dagen blev afsluttet med aftensmad i solen efterfulgt af pandekager!